Keskiviikkopäivä kului tiiviisti ajon merkeissä. Sää oli suorastaan loistava: aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta ja lämpötila vain muutaman asteen pakkasen puolella. Auto toimi ongelmitta, ajonopeus on pysynyt kohtalaisena ja tietkin aivan siedettävässä kunnossa.
Venäläisrekkakuski neuvoi meille aineen, jota hän itse käyttää kylmässä varmistamaan moottorin toiminnan. Neuvoista kiitolliset pikavuorolaiset tietysti ostivat huoltoasemalta purnukan ja lisäsivät sen huoletta dieselin joukkoon.
Muutaman tunnin leppoisan ajon jälkeen Mikko viimein suomensi purkin tekstin: tankkiin oli kaadettu jarrunestettä. Kone kuitenkin toimi paremmin kuin moneen päivään, joten pullossa olisi saanut olla meidän puolestamme vaikka napalmia. Jarrunesteen käyttö on ilmeisesti paikallisten parissa hyvin yleistä.
Vielä kun hämyisestä tienvarsiruokalasta keskeltä aroa löytyi reissun parhaat gulassit, ei keskiviikkoinen ajopäivä olisi voinut sujua juuri paremmin.
Illan hämärtyessä pidettiin matkan etenemisen kannalta elintärkeä palaveri.
Kiinassa on nimittäin lähestymässä paikallinen uusivuosi, joka on kiinalaisille vuoden ylivoimaisesti tärkein juhla: ihmiset vaeltavat kaupungeista kotikyliinsä ryyppäämään ja rellestämään, useimmat kaupat, ravintolat ja virastot sulkeutuvat ja käytännössä koko maa pysähtyy muutamaksi päiväksi.
Meidän kannaltamme kaikkein olennaisinta oli, että myös Kazakstanin ja Kiinan välinen raja on viikonloppuna kiinni.
Vaihtoehtoja oli kaksi: joko tykittää rajalle jo perjantaihin mennessä tai käytännössä odottaa uudenvuoden yli pitkälle ensi viikkoon esimerkiksi Almatyssa.
Lisämausteensa keitokseen toi se, että Astanassa ja Almatyssa järjestetään sunnuntaista alkaen talvilajien Aasian-mestaruuskilpailut. Hotellien saatavuus oli hyvin epävarmaa, sillä tapahtuma vastaa kooltaan aasialaisten talviolympialaisia. Turisteja oli odotettavissa molempiin kaupunkeihin runsain määrin.
Huoltoaseman pihalla tehtiin vaikea päätös: meidän on pakko kiirehtiä rajalle ajoissa ja jättää Almaty kokonaan väliin. Almatyn kiertävälle kehätiellä käännyttäessä hieman kirpaisi, sillä monia olisi halunnut tutustua kaupunkiin, jota kazakstanilaiset itse arvostavat pääkaupunkia korkeammalle.
Täytyy kuitenkin olla realisti. Viikon ylimääräinen pysähdys ei olisi tässä vaiheessa mahdollista. Rajalle on varattava reilusti aikaa ja osalla porukasta on Suomessa velvollisuudet odottamassa, minkä vuoksi alkupeärisestä aikataulusta ei lähestymässä kovin montaa viikkoa.
Ajokki lähti siis tykittämään keskiviikkoyötä vasten kohti rajaa. Lepäsimme bussissa muutaman tunnin ajan Saryozekin kylässä, minkä jälkeen matka jatkui taas.
Ja millaisiin maisemiin.
Kazakstanille tyypillinen aromaisema on omalla tavallaan kiehtova, mutta rehellisesti sanottuna toisinaan melko yksitoikkoinen.
Saryozekin jälkeen alkoi maanpinta viimein kohota kohti taivasta. Kiharaisen vuoristotien kapuamisen jälkeen avautui hiljainen ylänkömaisema, jonka tasaista, hevosten, lehmien ja lampaiden kansoittamaa lääniä ympäröi molemmin puolin lumihuippuiset vuoret.
Aurinko paistoi täysin kirkkaalta taivaalta. Tunnelma oli käsittämättömän hieno.
Tänään yövymme Zharkentin kaupungissa, noin 30 kilometriä Kiinan rajalta. Reilun 30 000 asukkaan pikkukaupungissa on aito aasialainen tunnelma, kun katumyyjät kauppaavat höyryäviä lihavartaita autojen töötätessä kuulon turruttavaa kakofoniaansa.
Moni onkin bussissa puhunut, että Kazakstaniin täytyy päästä joskus uudestaan. Kuulun heihin: maa on jättänyt sieluun mystisen polttojäljen, jonka hoivaamiseksi täytyy vielä jonain päivänä palata aroille katsomaan, kuinka yksinäinen ratsumies kiitää halki päättymättömän tyhjyyden.
—
Nyt kun Kazakstan on jäämässä taakse, on aika summata maata matkailijan näkökulmasta.
Kazakstanilaiset opiskelevat koulussa englantia, mutta käytännössä kielen osaaminen rajoittuu usein muutamaan sanaan. Halvoissa hotelleissa ei puhuta englantia, ei myöskään ravintoloissa. Kalliimmissa ravintoloissa on myös englanninkieliset menut.
Venäjää puhutaan laajasti toisena kielenä, myös saksaa jonkin verran.
Kazakstan ei ole sen turvattomampi maa kuin mikään muukaan, jopa hieman turvallisempi, sillä vähäisen turismin vuoksi erilaiset turistikusetukset, joita esimerkiksi Thaimaa on pullollaan, puuttuvat.
Matkailijan perusvarovaisuus rahojen ja arvotavaroiden säilyttämisen suhteen pätee. Joissain suurien kaupunkien yökerhoissa ei länsimaalaista miestä katsota kovin hyvällä – varsinkin jos on onnistunut tekemään tuttavuutta paikallisten naisten kanssa.
Budjettimatkaaja pärjää Kazakstanissa noin 20 eurolla päivässä, jos välttelee yökerhoja ja tasokkaampia ravintoloita. Rahaa saa halutessaan palamaan paljon enemmänkin, jos haluaa laskea päänsä silkkilakanoihin ja syödä vain elävän pianomusiikin säestämänä.
Hintapoimintoja Pikavuoron reitiltä:
Hotelliyö: 5-450 €
Hotellien hinta- ja laatuhaitari on laaja. Tinkimisvaraa on pienemmissä hotelleissa. Noin kymmenellä eurolla saa perussiistin huoneen suihkuineen ja televisioineen, jos näkee hieman vaivaa etsintään.
Astanassa ja Almatyssa on myös mahdollista vuokrata kokonaisia asuntoja viikonlopuksi tai pidemmäksi ajaksi, mutta niiden löytäminen on tuurista kiinni. Taksikuskeilta voi yrittää kysellä.
Ravintola-annos: 2-10 €
Venäläisiä perusruokia, kuten borssia, gulassia, blinejä ja pelmeneitä saa halvemmista ravintoloista 200-400 tengellä eli parilla eurolla. Kanankoipi riisipedillä on noin 5 €. Astanan parempien ravintoloiden hinnat Suomen tasolla, ylikin.
Litra juomavettä: 50 snt
Litra olutta: 0,5-1,5 € (yökerhossa 2,5-5 €)
Puoli litraa vodkaa: 1,5-3 € (yökerhossa 5 €)
Tunti internet-kahvilassa: 1-2 €
Aski tuontitupakkaa: 1 €
Pyykkien pesu: ~10 €
Kazakstanissa on hyvin vähän backpacker-skeneä, joten halpoja pesuloita on turha odottaa teiden varsilla. Astanalaisessa hotellissa muutaman päivän vaihtovaatteiden pesu maksoi kymmenisen euroa, joten budjettimatkalaiselle nyrkkipyykki säästää pitkän pennin.
Paikallisbussin kertalippu Astanassa: 60 snt
Taksimatka Astanan keskustassa (~4 km): 2,5 € (yöaikaan tuplat)
Hienoja kuvia taas ja mukavaa tarinaa blogissa. Matkaanne on mahtava seurata, kateudesta vihreänä:=)Hyvää matkanjatkoa koko porukalle ja voimia Janille!
Hienoja kuvia ja tekstiä. Näin se homma etenee ja Kiina kutsuu. Kiitos.
Upeata reissaamista! Kiva seurata matkaanne tällä kotona. Lämpimät terveiset!
Kaikkea kuulee kun vanhaksi elää! Eipä tulisi ihan ensimmäisenä mieleen laittaa jarrunestettä tankkiin, mutta kyllähän paikallinen rekkakuski tietää, mikä paikallisissa oloissa toimii. Olis kiva nähdä päästömittaus kyseisen lisäaineen kera…ei sillä että sillä mitää merkitystä olisi,pääasia että matka jatkuu.
Kiitos taas kuvista ja tarinasta, yhteenvetokin on tervetullut. Itselläni on ainakin mielenkiinto kyseistä maata kohtaan herännyt, katsotaan käykö kiinan kanssa samoin…siinä toinen maa, johon en ole vartavasten koskaan ajatellut matkata.
Onnea matkaan Kiinan rajalle, sitä taidetaan tarvita!
Kiva kuulla jälleen teitistä ja miten upeita kuvia. Matkanteko näköjään sujuu hyvin ja kivaa että paikalliset ystävällisesti avittaa ”miestä mäessä”.
Teillä ilmeisesti henki pysynyt matkalaisten keskuudessa tosi hyvänä – kuvista päätellen – ja toivottavasti pysyykin. Se on hyvä se.
Täysillä olen edelleen mukana ja jarruttelen täällä välillä … hyviä kilsoja etiäpäin ja vaivatonta rajan ylitystä.
Kaikille tsemppiä …
ps. onko kakkoskuski päässyt puikkoihin yhtään, vai onko Jani halunnut ajella koko ajan ?
Isot halaukset täältä kymmenen asteen lumisesta Salosta …
eija
HYVÄ TERO
Hienoa luettavaa!!! onnea rajan ylitykseen
muistakaa muut lukea hyvää lisäpäivitystä tapahtumien kulkuun
täältä:
https://www.rantapallo.fi/ttolli/
Kiitos kirjoittajalle/-ille, kuvaajalle/-ille ja muille reissun päällä olijoille, että annatte myös meille siivellä matkustajille ainutlaatuisia elämyksiä. Miekin vilkaisen monta kertaa päivässä, että mitä uutta itämaille.
Parhaillaan näytätte odottelevan pääsyä Kiinan puolelle, joten onnea rajan ylitykseen.
Ei sitten tuo kyytiin liftannut poliisi jatkanut Bangkokiin asti 🙂
Hei taas! Nyt se on sitten totuuden paikka edessä. Rajan ylitys ja millä muodoin.
Onko Kiinalaiset ”kansanmiehiä” vai ei. Kukkiiko ahneus vai katsotaanko pienet
poikkeamat läpi sormien. Luin aiemmin muiden kokemuksista tässä asiassa, ja sitä taustaa vasten,
ei herkulliselta näytä. Sitähän en tiedä kuinka paljon on matkaa työstetty jo kotosuomesta. Täällä
olevana ei voi muutta kuin pitää peukut ja varpaat pystyssä ettei onnenne hylkää Teitä. – Kiitoksia taas
jälleen kerran kuvista ja blogista, ym. On muuten yllättävää että yhteydet ovat toimineet näin hyvin koko
matkan ajan. Odotin paljon suurempia katkoksia. Tosin niitähän saattaa vielä tulla. Kiinan puolelta
tosin tiedän että siellä Tiibetin tuntumassakin pelaa 3g-verkko. Ehkä itäisemmässäkin osassa maata
yhteydet toimivat.
Ihanaa Leijonat ihanaa!!!
Tuo vanha lause tuli mieleeni kun luin blogianne. Hieno valaiseva kertomus ja komeita kuvia. Miten sitten menee siellä Kiinassa, mielenkiinnolla odotan juttua rajanylityksestä nyt ensinnä. Puhtia toivottelen kaikille ja hyvää kuntoa, bussille myös. Uusi juttu tuo jarrunesteen lisäys tankkiin, mitähän se jarruneste oikein sisältää???vaan mitä sillä väliä kun hyvin pelittää.
Aivan mahtavaa! Kiitoksia! Minusta on tosi hauska seurata matkaa täältä kotipaikalta, ja olen aina halunnut käydä Kazakhstanissa ja Kiinassa ainakin. Kiitos, että nyt on mahdollisuun seurata teidän matkaanne sieltä 🙂 Ehkä, kunhan lukiosta pääsee niin voisi matkailla Aasiassakin päin.
– Brianna
http://www.nordictravel.ru/fin/trains7.html
vois olla aluksi helpompi seikkailu
Upeita kuvia, kuvatkaa paljon paikallisia ihmisiä puuhissaan, niitä katsellessa on mukava mietiskellä heidän kulttuuriaan ja elämääsä, niinkuin mies ja hevonen kuvassa siellä arolla. Ja se polliisi poika, aika söpö, harvemmin Suomessa polliisit liftaa.
https://www.rantapallo.fi/ttolli/
Ihmetyttää, miksei tämä ole noissa matkablogeissa. Vai koetaanko se kilpailevaksi? Minusta se täydentää hienosti Teron blogia. Nyt tietenkin taas joku ehdottaa, että laita palautetta.
Mutta tässä ’oikeassa’ blogissa on jotain sisältöäkin… Löisivät hynttyyt yhteen kun samassa bussissa ovat ja tekisivät yhteistä entistäkin täydellisempää blogia.
Mitä tarkoitat sillä, että blogi ei ole matkablogeissa? Kun klikkaat Rantapallon sivuilta Blogit-linkkiä (tai esim. tämänkin sivun yläreunassa olevaa kohtaa), sieltä avautuu lista Rantapallon blogeista (https://www.rantapallo.fi/oma-matkablogi/ ), joiden joukossa myös mainitsemasi blogi on. Jos tarkoitat matkablogeilla niitä linkkejä, jotka näkyvät tuossa sivun reunassa, niin siihen päivittyy aina vain ne blogit, joissa on tuoreimmat postaukset.
Minustakin nämä kaksi Pikavuorosta kertovaa blogia täydentävät erittäin hyvin toisiaan. Varsinaisessa blogissa tekstiä on runsaasti ja se on viihdyttävää, kerronta on jopa elokuvamaista sekä kuvia on paljon – huomaa että kirjoittaja on ammattitaitoinen toimittaja. Videot tuovat upean lisämausteen. Toisessa blogissa on tavallisen matkustajan kokemuksia, todella hyvää tekstiä sielläkin, mielenkiintoisia yksityiskohtia. Blogi sisältää monia sellaisia seikkoja, joita ei ole mainittu varsinaisessa blogissa. Jokainen matkustaja varmasti kokee matkalla näkemänsä asiat ihan omalla tavallaan, ja näin ollen erilaisia kokemuksia on yhtä monta kuin bussissa matkustajiakin. Vaikka itse tässä teinkin vähän vertailua, minusta silti tuntuu kohtuuttomalta ja ehkä epäreilultakin vertailla näitä blogeja keskenään, koska toinen kirjoittaja on ns. yksityishenkilö.
Joku ehdotti mikseivät bloggaajat yhdistäisi voimiaan ja kirjoittaisi yhdessä yhtä blogia. Tämä toinen bloggaaja on ihan tavallinen matkustaja, jolla ei ole mitään velvollisuuksia kertoa kokemuksistaan ja matkastaan. Eikä hän myöskää saa blogin kirjoittamisesta ilmaista matkaa ja muita etuja. Hän kirjoittaa blogia vain omaksi (ja ehkä sukulaisten/tuttavien/meidänkin) ilokseen. Minusta on mukava lukea molempia blogeja enkä itse koe yhdistämistä lainkaan tarpeelliseksi, enkä välttämättä mahdolliseksikaan. Näin on erittäin hyvä.
Kiitos vielä molemmille pikavuoron bloggaajille hyvistä teksteistänne!
Minustakin on hyvä, jotta kumpikin kirjoittaa erikseen omasta vinkkelistään. Vaikka joitain asioita on kahteen kertaan, mitä se haittaa.
Hienoa, kirjoitelkaa edelleen.
Kuten R_G jo aivan oikein vastasikin, blogi näkyy normaalisti kaikissa listauksissa. Esimerkiksi tuossa oikean laidan listassa jossa näkyy uusimmat postaukset matkablogeista.
eikös sieltä kiinan rajalta pitäny tulla jonkun paikallisen bussiin mukaan koko kiinassa olon ajaksi,
toivottavasti oli näin niin saattaa siihen rajan ylitykseen olla tehty jo jotain esivalmistelujakin, ja pääsevät vaikka hyvinkin jouhevasti yli rajojen. huomenna taidetaan saada siihen vastaus. hyvin näyttää menevän matkalla, heti kun alkoi tulla punaista viivaa lisää niin kyllä täällä käynti taas lisääntyi ainaki mulla. saattaa olla hetki hiljaistakin kohta, eikös matkalaiset mene kiinassa junallakin jonnekkin aika kauas käymään.
artsa
Oliskohan se ”jarruneste” paineilmajarrujen tenttua eli spriitä.Saadaan dieseliin syttymisherkkyyttä
palotapahtumaan.
Heips. Kyllä ihmettelen suuresti jos sellaisilla teknisillä taidoilla, jotka eivät erottaisi jarrunestettä Aerolista, saisi ajettua raskaan ajoneuvon keskellä hyistä talvea läpi Siperian ja Kiinan, etelän lämpöön….!!!
Putsariseikkailut kyllä vahvistaisivat teoriaasi……eli siitä vaan resiinalla Saksan rautateille hakemaan jännitystä elämään…..tai jotain..!!
Kiitokiitos Tero, tämä oli täydellistä, sekä kuvat että juttu.
Lähden huomenna itse reissuun ja pääsen osallesiksi tästä ilosta vasta 6.2.
Mitenkähän pärjään ilman teitä?
Pitäkää huoli toisistanne ja nauttikaa matkasta! Toivottavasti alkava flunssa on päihitetty.
Lainaus Kodin Kuvalehden no 3 artikkelista ”Terveisiä maalta”, Kiinasta: Kommunismi näkyy arjessa erilaisina säädöksinä. Esimerkiksi Facebook ja YouTuben käyttö on vaikeaa tai mahdotonta, ja internetin tietosanakirja Wikipediakin oli vielä vähän aikaa sitten kokonaan suljettu. Myös useimmat blogialkuiset nettisivut ovat täällä kiellettyjä. Nettisivuja ja jopa sähköposteja tarkkaillaan, joten niihin ei uskalla kirjoittaa mitään Kiinaa arvostelevaa.
Hienoja kuvia tosiaan , kiitokset. Aika jänskää että koht ootte kiinassa. Kaikkee hyvää jatkolle matkaan.
Pikkaisen kyl ihmetelen että meedia ei oo kiinnostunnu tästä !
Iso kiitos noist hinta tiedoist ,aika halpaa näyttäs olevan ku vaa osaa valita ,.
raja jo ylitetty, nyt kiinan tullissa. jännää jännää =)
nyt näyttäs että tullista selvitty
Tää on niin jännää, aamulla ensimmäisenä ja illalla viimeisenä pitää aina kattoa missä bussi on. Eivät ole vielä tien päällä, parkissa tullialueella tai siä jossain.
Matka etenee mukavasti ja myös blogin puolella on vilskettä. Viime viikolla Pikavuoro-blogissa oli yli 50.000 käyntiä ja 23.000 eri kävijää
P.S. Vielä on pari päivää aikaa osallistua kilpailuumme, jossa voi voittaa USA:n kiertomatkan:
https://www.rantapallo.fi/matkamessukilpailu/
Mukavaa viikonloppua blogin seuraajille!
Kiinan raja-asema näyttää jäävän taakse. Hienosti hoidettu homma Jani ja pikavuorolaiset !
https://www.rantapallo.fi/pikavuoro/kartta/
Koukussa ollaan 🙂 Kiitos blogin pitäjille, kun saamme pienen ripauksen matkaeksotiikkaa tänne kotosuomeen. Turvallista Kiinan matkaa pikavuorolaisille. Mielenkiinnolla odotamme viestejä Kiinalaisten Uuden Vuoden -juhlinnasta 🙂 ja matkan taittumisesta .
Hei! Oli todella upeita kuvia ja kivaa luettavaa. Ja matkalaiset näyttävät kuvissa pirteiltä ja innostuneilta eli kaikki hyvin 🙂 Odotan mielenkiinnolla seuraavaa blogia kuvineen.
Kiinan puolelle menivät että heilahti. Uskomaton matka.
Hyvin tuntuu kilometrit taittuvan. Onnellisia ohituksia!!!
Onneksi olkoon, taas yksi raja ylitetty! Uusi maa, uudet haasteet. Taidatte olla ansaitulla tauolla pikatie G312:n varrella.Hiljaista liikennettä näkyy kaduilla olevan.On se hienoa näin satelliittikautena,kun pääsee näköetäisyydelle ruudun kautta.Tekisi mieli huikata,että tulkka tois pual kattu kaffel ja kyll mää voi puuronki keittä! Kiitos hienoista matkaraporteista!
Hyvää Kiinalaista Uutta Vuotta ja turvallista matkan jatkoa.
Siellä ne nyt on tienpäällä. Nyt alkaa punaisen viivan tarkkailu jälleen. Hyvää matkaa!
Hei
Terveisiä Salosta.
Ihanaa olla näin mukana matkallanne. Sydän sykähtää kun teiltä tulee uusi viesti.
Tiina
Wǒ xǐhuan nǐ : teille kaikille
t. Minna
Hienoa. Maisemat näyttää muuttuneen Kiinan puolella kertaheitolla. Parhaillaan olette pysähtyneenä pikkukylässä lähellä rajaa. Ovatko nuo kylän itäpuolella olevat viljelyksen näköiset jo riisipeltoja?
Nii hau Kiinaan. On the road again.
Veikkaan että pikavuorolaisilla on ollut pienet maljojen kohotukset ajokissa kun raja on jäänyt taakse ja matkaa jatkuu ilman sen kummempia viivästyksiä. Odotan erittäin suurella mielenkiinnolla seuraavaa blogikirjoitusta. Määrämpää Thaimaa ja Bangkok on nyt entistä lähempänä.
Hieno matka teillä . Mielenkiinnolla seuraillaan myös täällä Andaluciassa talvehtiessa . Selväst tehty kotiläksyt kunnolla ennen lähtöä.
Wow, Kiina ! Valtavan iso maa jossa tulette viettämään useita päiviä. Tsemppiä ! Kaltaisenne kokeneet ja fiksut matkailijat tämän varmasti tietävätkin, mutta muistakaa hymyillä Kiinassa paikallisille, vaikka kuinka sattuisi asiat menemään pieleen ja kyrsisi. Olette maassa jossa on ehkä maailman paras ja monipuolisin ruokakulttuuri. Syökää hyvin ja nauttikaa ! Juokaa myös paljon Tsingtao-olutta meidän puolestamme. Tänään duunipaikan ruokalassa Helsingissä oli jälleen kerran perisuomalaista paskaa laitosruokaa rasvattoman maidon kera ja siinäpä tuli muisteltua haikeana Kiinan mahtavia makuelämyksiä. Nauttikaa !
Moi ja terveisiä bussiin. Onko nyt niin että äidin pikku pallerot lähti reisuun ilman diesel 100 jääesto ainetta. http://www.lasol.fi/tuotteet/Diesel.html
Nou hätä voitte myös käyttää tavallista bensaa seassa noin 5 % niin ei heti ole suodattimet tukossa.
Urbaani legenda myös kertoo että diiseli saattaa olla siellä päin myös ”kuivempaa” eli ei niin ölljyistä kuin suomessa ja se taas saattaa käydä diiselpumpun päälle. Siihen vaivaan tohtori suosittelee 2-tahtiöljyä sopivina annoksina tankkauksen yhteydessä.
No ei maalata piruja seinille ja toivotaan,että pääsette ehjänä perille.
Penalle vähän ajateltavaa: Kuinka paljon sitä sinun mainostamaa Diesel 100 pitäisi ottaa mukaan että olisi pärjännyt tämän matkan. Kokemukseni mukaan sillä aineella ei ole mitään vaikutusta jos on alla huonoa polttoainetta. Mielestäni he ovat pärjänneet hyvin ja toivottavasti tästä eteenpäinkin. Kiitos Rantapallolle ,Masterkomille sekä kaikille matkaa bonsoroiville. Olemme saaneet mahtavia kokemuksia olohuoneisiimme. Hyvää jatkoa
Vielä Penalle !
Diesel 100 on vihoviimeinen aine Venäjän ajossa , ja tuosta bensan käytöstä , itse olen käyttänyt n.100 litraa HET 75(bensin) ja n.300 litraa dieseliä ilman jäätymisongelmia (-20- -48C)tuo 5 prossaa mistä lie olet keksinyt on ihan yhtä tyhjän kanssa. Jarrunesteem käytön opin itsekin -90 luvun puolivälissä eräältä BRITTIkuskilta Siperian aroilla , toimivaksi todettu lisäaine , joskaan en tiedä mihin tuo vaikutus perustuu.Ehkä ei kuitenkaan täällä Suomessa kyseistä sekoitusta tarvitse käyttää.Noin vähillä ongelmilla Kiinan rajalle selviäminen tähän vuodenaikaan on todella hieno suoritus,tuollaiset sähkö ja polttoaineongelmat ovat niillä seuduilla ihan arkipäivää,poppakonsteja on yhtä paljon kuin on kuljettajiakin ,tällä ryhmällä on ollut nuo keinot parhaasta päästä.Turvallista matkaa !
Linja-autossa on tunnelmaa
http://www.youtube.com/watch?v=wbSbEkhOGdo
Nyt kun bussissa on se hyyryläinen (luotsi) niin lankeaako hänen ylläpitonsa teille bussilaisille, kun Kiinassa viivytte melkein kuukauden.
Onnittelut pääsemisestä Kiinan puolelle..!
Siitä onkin aikaa kun suomalainen turistibussi on huristellut Kiinassa..!
Addiktio vain pahenee tähän blogiin……saa muutaman viikon makoilla läppäri sylissä sohvalla ja matkailla kanssanne…!!
Täytyy huomenna laittaa wokkia ruoaksi……ylihuomenna friteerattua lohikäärmeen pyrstöä…..ja iltalukemiseksi Pekka Lipposen seikkailuja ….!!
Katellisena seurailen. Olen aikoinaan autolla kulenut, takapenkillä Krasnojarskista -Abakanin kautta Yzurin kautta Mongoliaan.
Viikon reissusta on kertomista tapahtumineen kuukaudeksi.
Kateellinen edelleen.
Krasnojarskissa pyhänä pureskelin seetrin siemeniä orilla, ah ihan yksin, ainoa länsimainen kaupungissa. Tap tap selkään ja tere Urpo kuis tääl. Eestiläinen tuttava oli isäänsä katsomassa, työleirin johtajaa. Meinasi mennä huonot housuun.
Lykkyä tykö.
Pena. Kuiva Diesel on nimeltään bensaa ja 35 asteen pakkasessa moottoriöljyä dieselin sekaan lopettaa suodattumisen heti ja hinurilla kotiin. kyllä ne ainakin venäjällä osaa polttoaineet tislata, nestekin käyttää niiden tekniikkaa ja katalyyttejä.
Kivoja kuvia, kiitos! Te olette sellainen pioneeriporukka oikeasti. Kaikkea hyvää matkallanne eteenpäin!
Hi!! everybody!!=))
especially to Jani King of the Hil=))
P/s good luck in yours trip
from astana=)
Amina
hei ihania kirjoituksia. ihan superkiva seurata matkaanne ja seuraavaksi on pakko päästä sinne kazakstaniin lomalle. !tsemppiä reissuun ja toistenne naamojen katseluun. saattaa tympiä ajoittain varmasti, mutta tälle puolelle se ei välity