Suunnitelmat on tehty muutettaviksi

Tällaista se matkailu on.

Juuri kun kerkesin toitottamaan, että heilahdetaan tänään rajan yli Kazakstaniin, suunnitelmat muuttuivat.

Kazakstaniin ajaneet rekkamiehet ovat ottaneet yhteyttä meihin ja varoittaneet maan länsiosan pikkuteiden armottoman surkeasta kunnosta. Luvassa olisi 10 kilometrin tuntinopeutta ja niin pahoja kuoppia, että pikavuoron pojat pääsisivät lapiohommiin.

On suurta viisautta kuunnella niitä, jotka asiasta jotain tietävät. Vielä ihan oikeasti ja omakohtaisesti, ei kotoa villasukat jalassa googlailtuna. Näillä olosuhteilla ei viitsi Ajokkia ja matkustajia kiusata.

Muuten tiestö on reitillä Vaalimaa-Pietari-Moskova-Samara ollut pääosin varsin siedettävässä kunnossa, mutta nopeusrajoitukset ovat paikoitellen todella matalia. Esimerkiksi Moskovasta Samaraan vievällä tiellä M5 on pitkä pätkä, jossa nopeusrajoitus on vain 40 km/h.

Esimerkki: kun lähdimme ajamaan puolen yön jälkeen Moskovasta, oli aamukahdeksaan mennessä edetty vain nelisensataa kilometriä. Ei siis kannata tehdä sokeasti pelkän kartan perusteella kovin tiukkoja ajosuunnitelmia, sillä ne eivät tule pitämään.

Moskovan seuduilla myös miliisien määrä on monikertainen verrattuna muuhun reittiin. Miliisit myös muuttuvat sitä leppoisammiksi, mitä kauemmas pääkaupunki jää. Bussi pysäytettiin tätä kirjoittaessa, mutta pysähdys kesti tasan niin pitkään, kun miliisi kuuli, minne linja-auto on matkalla.

Pientä tarkkaavaisuutta vaaditaan kuljettajalta, sillä vähänkin pienemmillä teillä on jonkin verran isohkoja kuoppia ja routavaurioita. Massivisen bussin kanssa körötellessä pienet töyssyt eivät menoa haittaa, mutta esimerkiksi henkilöautolla vastaavaa matkaa suunnittelevat voivat varautua epätasaiseen kyytiin.

Myös muu infra on teiden varsilla kunnossa. Suurilla huoltoasemaketjuilla, kuten Lukoililla, on tasaisin väliajoin asemia, joiden valikoima on yleensä hyvä niin purtavan kuin varaosienkin suhteen. Vilkkaimmilla rekkareiteillä myös muita ruokapaikkoja on riittävästi, eikä perusmättöjen hinta päätä huimaa. Perus-borssi tai vastaava jokajampan mättö irtoaa noin eurolla.

Venäjän-matkaaja pärjää tien päällä siis erittäin hyvin. Ainoastaan säähän on mahdotonta varautua. Rankat lumisateet ovat onneksi väistäneet Pikavuoron reitin, joten todella vaikeista oloista ei toistaikseki ole kokemusta. Ja toivottavasti ei tulekaan.

Ensi yö vietetään Ufan kaupungin ulkopuolella. Huomisesta tulee luultavasti rankka, sillä viisumista alkaa käydä päivät vähiin. Viimeistään tiistaina pitäisi olla ulkona maasta, joten kilometrejä täytyy huomenna niellä kauhan kanssa.

Mobiiliyhteyden takia en saanut kuvia mukaan,  mutta laitetaan niitäkin sitten kerralla enemmän, kuten edellisen postauksen kanssa.

  1. Kiitos kiinnostavasta raportista! Täälläkin näkyi kommenteissa jo etukäteen vinkkejä tuosta reitistä. Varmasti oli viisas päätös muuttaa reittiä. Borssi taitaakin olla toooodella perusjuttu Venäjällä. Mitähän muuta hyvää…… tosi edullista ainakin tuntuu olevan perusmätöt, hyvä niin. Toivottavasti pysytte terveinä ja säätilat pysyy teille suosiollisina. Hyvää matkan jatkoa!

    1. Ohhoh, onkohan kirjoittajan nimimerkki kaapattu, kun tulee epäuskottavan positiivista palautetta, kerrankin. Ihme, ettei ole edes valitusta kuvien puuttumisesta!

      No leikki leikkinä.

      Ja kiitos omasta puolestani päivän matkakertomuksesta! Tsemppiä rajan ylitykseen!

  2. Minäkin toivoisin, että jos on vain teknisesti suinkin mahdollista, tuohon kartan sivuun voisi laittaa päivittyvät tiedot: Kilometrejä mittarissa (määrä tähän) sekä matkaa jäljellä (määrä tähän)

    kiitti päivityksestä! hyvä kirjoitus!

  3. Katselin iltapäivällä Suomen aikaa huolestuneena kartalta teidän sijaintia,kun auto näytti suunnistavan kohti koilista,eikä kaakkoon,mutta nythän asia selvisi.Veikkaan että kiire painaa päälle,kun viisumin päivät uhkaavat lopua.
    Toivotaan parasta,mutta ei vielä pelätä pahinta.Toinen povaus on,että seikkailu sen kun tiivistyy,kun matka jatkuu.Voisin kuvitella,että suomalaiset rekisterikilvet autojen keulilla alkavat matkan tässä vaiheessa olla harvinainen näky.
    Seuraan lämpimän tuvan sohvalla,mitä tuleman pitää. !

  4. Hei,

    Pyörittelin villasukat jalassa kotoa käsin google earthia, alkaa rajan toiselle puolella tiet ihan selkeesti kapenemaan ja asutus harvenemaan. Todella mielenkiintoista seurata jatkossa miten matkanne etenee. Nythän se seikkailu vasta alkaa.

    Paljonko ajokki royal kuluttaa diiseliä satasella ja kuinka pitkään voi maximissaan ajaa tankillisella? Näistä olisi mielenkiintoista kuulla blogikirjoituksesssa jossain välissä, tai kysyä Janilta vastaus vaikka tähän jatkoksi.

    T: Lasse

    1. Niin kuin Lasse varmasti olet huomannut niin Google Earth’in ilmakuvat saattavat olla tosi vanhoja – jopa 10 v!

      Muille tiedoksi: Päivitys on merkitty kuvan vas. alalaitaan. Sen oikealla puolelle ilmestyy myös kuvahistoriasta kertova kellon kuva ja vuosiluku. Vuosilukua klikkaamalla kuvan vas. yläläitään ilmestyy liukuva aika-asteikko, josta voi valita vuoden. Pienet pystyviivat ovat vanhojen ilmakuvien ottoaikoja suhteessa aika-asteikkoon. Näin on helppo seurata kehitystä k.o. kohteesta.

  5. Moi, Matkalaiset. Mielenkiinto matkaanne senkun lisääntyy sohvamatkailijan vinkkelistä. Olihan se arvattavaa ettei kaikki mene etukäteisnuottien mukaan. Eihän ne mene edes täällä omissa nurkissakaan. Edessä huono tie, ei oikeastaan yllättänyt, olinhan nähnyt jossain kuvia. Näin talvis-
    aikaan raskaammallakin vehkeellä voi ajaa kehnopohjaisellakin ”tiellä”, mutta varros kun tulee rospuuttoaika. Sinne uppoaa suohon. On teidän onnenne että lähditte tähän aikaan vuodesta. Uskon,
    että on mukavampaa kaivaa autoa hangesta kuin suosta itikoitten pörrätessä korvissa. Matkanne mutkistuu monella kilometrillä, joten toivotan Teille todella paljon onnea, niin että selviätte rajalle ajoissa. Itselläni oli viime kesänä Karjalassa samantapainen pelko pepussa. Pääseekö ajoissa, vai joutuuko kokeilemaan kuinka rajaupseerin saa voideltua. Mitä teillä rajan takana on, on vielä arvoitus. Muttei sitä nyt vielä kannata surra. Kuskeille voimia ja valppautta toivotellen.

  6. Tervehdys,

    joskus tuon reitin ajaneena voisin suositella että jos on tarkoituksena mennä Astanaan tai Almatyyn siitä pääsee Chelyabinskistä Kairak-tullin kautta Kostanaihin Kazakhstanin puolelle josta on sitten parikin vaihtoehtoa Astanaan pääsylle (matkalle jää myös Kazakhstanilaisittain kuuluisa Borovoy).

    Tulli on aika tarkka. Kazakhstanin puolella tiet ovat hyviä Kostanaihin asti josta ne sitten radikaalisti huonontuvat.

    Terveisin, Michael K.

  7. Karavaani kulkee taas –
    Ovatpa matkalaiset lähteneet aikaisin liikkeelle. Näyttää olleen 5:00 ’n tietämissä kun ovat kartan mukaan kurvanneet Ufan eteläpuolella sijaitsevan motellin pihalta kohti suurta tuntematonta. Yksi iso kaupunki vielä edessä, missä voi tehdä viimehetken muonavaraston lisäykset ja sitten se seikkailu vasta toden teolla alkaa 🙂
    Tsemppiä matkalaisille. Jos mersusta loppuu puhti – mennään suomalaisella sisulla 😀

  8. aikas hyvin olette pärjänneet-120% suoritus…n.3päivän päästä vitsit kovenee..on tammikuu tulette kasastaniin-alusta ylös ja vaijeri nokkaan kiinni-toivotaan ettei ole lumi myrskyjä ja pohjois siperian tuulia..,kun pakkanen alkaa 4 ja 5.lla pitäkää viima tulil yötä päivää.

  9. Kauko Matkailija.
    ”Niin kuin Lasse varmasti olet huomannut niin Google Earth’in ilmakuvat saattavat olla tosi vanhoja – jopa 10 v!”

    Google Earth on kyllä minulle kohtalaisen tuttu. Tässä versiossa earthin sivun alaosassa on vuosiluvut 2010 – 2011

    Sanoisin näin että Kazakstanin tiet tuskin ovat paljon muuttuneet muutamassa vuodessa, olosuhteet muuttuu.

    Eilen viimeksi katsellut viime kesältä etelä Kazakstanista otettuja valokuvia paikallisesta tiestöstä ja infrasta. Pölyistä ja kuoppaista menoa paikka paikoin.

    T: Lasse

  10. Suunnitelmat ovat suunnitelmia – tosi hyvä että toisten kokemuksista otetaan kaikki hyöty irti. Kyllä siinä menisi aikaa ja tupakkia jos lapiohommiin joutuisi keskellä #ei mitään”.

    Paljon olette jo ajaneet, mutta jäljelläkin on paljon . On tää niin mielenkiintoista seurata teitin matkaanne ja kirjoituksia, että ihan jatkuvasti kattelee punaisen viivan pitenemistä ja odottelee kommentteja teiltä. Kiitos niistä !

    Toivottavasti seuraavakin etappi sujuu hyvin, täällä Salossa muuten on plussa-asteita ja vettä tulee taivaalta. Vaihtui -18 … +2 aika nopeesti ja eilen oli alijäähtyneet veden vuoro. Liukasta ja loskaista on tällä hetkellä. Mutta uskon ettei teilläkään mitään ihan sileää asfalttia ole 😉

    Jatkoja kaikille,

    eija seppälä

  11. Kiitokset tästä ! Mukavasti ootte näkyny jo matkaa jatkaneen. eiköhän se onnistu Venäjöltä ulos pääsy ennenku viisumit menee umpeen. Toivotaan parasta !

    1. Kiitos kovasti SuperSepc tästä vinkistä & linkistä, vaikuttaa todella hyvältä ja mielenkiintoiselta blogilta. Ovatpa olleet kerrassaan erikoisella välineellä liikenteessä :)) Näytti olevan 22.-23.7.2006 heillä menossa siirtyminen Kazakstanista Venäjälle. Pitääpä paremmalla ajalla lukea tuosta lisää.

  12. Hei,

    Löyty bloginlukijoille katseltavaa, ikävä kyllä katseltavissa vain Suomessa.

    Matkapassi: Junalla Kiinassa
    Emmanuelle
    Han hyppää junaan Pekingissä ja pääteasemana on Himalajan vuoriston Lhasa. Matkalle osuu komeita nähtävyyksiä ja uusia tuttavuuksia munkeista alkaen. Enää junareitti Tiibetiin ei aukea turistille yhtä helposti.

    Julkaistu: 10.1.2011 klo 09.45
    Katsottu: 1391 kertaa
    Poistuu: 9.2.2011 klo 09.45
    Katseltavissa vain Suomessa

    http://areena.yle.fi/video/1598958

  13. Kohta ei iso Veli (veli venäläinen) teitä enää valvo. Matkanne jatkuu kohti isoja aroja, jossa aasialainen kulttuuri alkaa näkymään yhä enenevässä määrin. Matka muuttuu yhä mielenkiintoisemmaksi mitä pidemmälle itään saavutte. Nyt voi suoda reportterille usemman päivän kirjoitusvapaata. Kazakstan on suuri maa.

    Palstan nyök, nyök, -jengille myös terveisiä kritiikittömästä meningistä.

  14. Hyvä näyttää olevan vauhti, mikä mahtaa olla päivän suunnitelma nyt, kuinka alas meinaavat tänään mennä?

    Kylläpä on koukussa matkan seuraamiseen, helpottaa tosin tuo postiin tuleva ilmoitus kun päivittävät blogia. Toki kartalta tulee seurattua aina kun ehtii, toivotaan vain, että säiden haltijat olisivat suosiollisia ainakin seuraavan viikon kun tiestö haasteellista.

  15. Chelyabinskiin ei sitten mentykään, koska ajosuunta on kohti etelää ja rajaa. On tämä kyllä jännää seurattavaa, vielä kun tulis vaikka tekstari silloin tällöin…

  16. Kärsisköhän kysyä asiasta jotain tietäviltä paljonko blogilla on päivittäisiä uniikkeja kävijöitä? Ja latauksia? Vai onkohan tuo liikesalaisuus…

    Mastercomhan jo aiemmin ilmoitti, että kartalla on n. 10000 kävijää/päivä.

    1. Pikavuoro Bangkokiin -blogissa oli viime viikolla n. 20.000 eri kävijää. Tämä tarkoittaa siis uniikkeja kävijöitä, eli jos henkilö käy blogissa joka päivä kaksi kertaa, näkyy hän yllämainitussa luvussa silti vain yhtenä kävijänä. Sivulatauksia oli viikossa yli 160.000.

      Koko Rantapallossa oli 150.000 uniikkia kävijää ja yli 1.000.000 sivulatausta.

  17. Nyt näyttäisivät olevan jossain taajamassa. Mahtavatko pysähtyä vai painelevatko rajalle asti vielä tänään. On tätä niin jännä seurata, että meinaa tavanomaiset surffailut jäädä ihan jalkoihin : -D

  18. Kiitos väliaika kuulumisista! Joka päivä pakko käydä katsomassa, josko taas jotain uutta luettavaa =)
    Kateellisena luen kirjoituksia, harmi ettei itsellä ollut mahdollisuutta osallistua matkaan. Kuulostaa niin mukavalta tämä ”suuri seikkailu”. Ja seikkailuissa tulee aina myös niitä mutkia matkaa. Oli varmaankin kuitenkin ihan viisasta kuunnella kokeneiden rekkamiesten ohjeita….
    Salossa on tällä hetkellä pimeää ja märkää. Vkonlopulla -25 pakkasta ja nyt 3 astetta lämmintä, joten tylsäksi ei elämä käy täälläkään säiden puolesta. Mukava, että teilläkin ollut mukava keli ajella ja toivotaan että säästytte niiltä lumipyryiltä ja siltä huonolta keliltä edelleen!
    Pidellään peukkuja, että kerkeätte rajan yli ajoissa.
    Turvallista ja hyvää matkaa Kazakstaniin!

  19. Ohhoh, teillähän on rajanylitys tuossa tuokiossa. Hyvin olette matkaa hanskanneet.
    Ajakaahan varoen ja onnella .
    Salossa kaikki hyvin vaikkakin aivan kuin oltaisiin keväässä, kun tiet ovat märkiä ja lammikkoja joka käänteessä.

    Terkkuja meiltä kaikilta motoristeilta täältä Salon puolesta,

    terv eija

  20. Onpa pikavuoro tehnyt mahtavan repäisyn tälle päivälle. Hienoa, kuljettaja, että olet ollut voimissasi viikonlopun tauon jälkeen. Tsemppiä tulli- ja rajanylitysmuodollisuuksiin. Sitten seuraavaa kohdemaata katsastamaan … : )

  21. Suosittelen kaikille: kannattaa lukea juttuja tuolta navigointipalkin Media –osuudesta, ehdottomasti ainakin kuljettaja-Janin haastattelu (Salonjokilaakso 30.12.2010), antaa hyvin pohjaa ja lisävalaistusta matkan seuraamiseen.

    Nyt vaan tosiaan reportterille sitä kaivattua ryhtiä – ja annettujen hyvien neuvojen mukaan ottamista – matkablogin tekemiseen (nimenomaan päivittäiseen sisältöön – sen jokainen ymmärtää ettei postausta tänne saa kaikkialta laitetuksi eikä sitä odotetakaan), että tulisi reissulle lisää sponsoreita eikä idean isällä, kuljettaja Jani Laineella, jäisi kassa miinuksen puolelle.

  22. Voi pojat ja tytöt 🙂 Alusta asti olen seurannut kun matkaa markkinoitiin ! Odotan innolla seuraavaa reissua nimimerkillä Ladasta yksi paikka hinnalla millä hyvänsä 😉

Vastaa

Pikavuoro Maailman Ympäri

Pikavuoro maailman ympäri

Matka- ja tilausajopalvelut Finaround Oy