Internet.
Paljon muuta ei ole pariin päivään ehtinyt ajatella. Viime yönä yövyimme Novye-Vyselkin kylässä. Ainoan majapaikan henkilökunta ei ymmärtänyt lainkaan, mistä on kyse, kun yritimme löytää nettiyhteyttä. Ainoan minkä he osasivat neuvoa, oli kylän postiasema.
– Risteyksestä oikealle, hylätyn talon ja kaupungintalon ohi, kuuluivat ohjeet.
Lienee sanomattakin selvää, ettei postista nettiä löytynyt.
Saimme nyt kahden tunnin säätämisen jälkeen hankittua 3G-liittymän, mutta sen käyttö on ensinnäkin kallista ja toiseksi hidasta. Tämä teksti on nyt lähetetty mobiilinetin kautta, mutta kuviin ei puhti riitä. Niitä varten tarvitaan kunnollinen yhteys, jollainen kyllä löytyy aina suuremmista kaupungeista. Kuvat ovat kuitenkin varmasti monelle paljon tärkeämpiä kuin minun lätinäni. Myös esimerkiksi paljon kaivattu bussin esittely on videomuodossa odottamassa sopivaa hetkeä.
Lisäksi 3G-verkon toimivuus ei ole pienemmissä kylissä mitenkään taattua.
Nyt olemme matkalla kohti Samaraa, jonne toivottavasti saavutaan iltaan mennessä. Hieman vielä epäselvää, ehditäänkö sinne asti.
Venäjällä on nimittäin hyvin tarkat säännöt kuljettajien päivittäisestä ajoajasta, ja sääntöjä myös seurataan tarkasti. Miliisit ovat pysäyttäneet bussin pelkästään tänään nelisen kertaa, mutta onneksi stopit ovat pysyneet melko lyhyinä. Miksi ihmeessä te menette Bangkokiin bussilla, kun lentämälläkin pääsisi, ihmetteli eräs virkavallan edustaja.
Hienoa nähdä, että koti-Suomessa matkaa seurataan kiinnostuineina, kateellisinakin. Blogin kommentteja kyllä seurataan, terveisiä vain lukijoille. Kommentit ovat tervetulleita jatkossakin.
Moikka,
kivaa blogia kirjoittelet ja kuvia on todella mukava katsella. Positiivista ajattelua ja hyvää mieltä teille sinne kaikille reissuun ja erityisterkut Kristalle.
Kyllä on seurattu mielenkinnolla ja pohdittu jopa millä mielellä porukat ovat joko naamat
alkaa ärsyttää syksyllä ollessamme turkissa ihannoin matkaa asuntoautolla joten hienoa seurata huomattavasi pidemmän ja etukäteen ajatellen hankalamman reitin kulkemista olen nimittäin monasti Thaimaassa käydessämme miettinyt omalla autolla matkan tekemistä sitten kun eläkesäätiö alkaa kuukautisen palkan maksun
Aivan uskomattomiasti toimii myös GBS paikannin ja sitten vielä vierelle kun lataa cookle erthin niin olen esim pysähdyspaikoissa katsonut missä olette yöpyneet ja ottanut selvää esim hotellien yhteystiedot
Ei muutakuin onnensekaista matkan jatkoa täältä lumisesta suomesta onhan teilläkin pakkasta noin -8 astetta
Ihanaa seurata teitä siellä matkalla, kateellisena tietenkin! Kiva nähdä että mukana on naisia ja vielä vanhempia. Pitäkää nuoret pojat huoli heistä. Haluaisin kysyä onko matkalla vain yksi kuski joka ajaa koko reissun vai vuorotellaanko ajoa? Turvallista ja ihanaa matkaa kaikille.
On siellä enemmän kuin yksi kuski, eihän siitä mitään tulisi yhdellä kuskilla, ne on olemassa laissa kuljettajien ajoajat, joita täytyy noudattaa, varsinkin venäjällä. Sieltähän tuli viestiä että miliisi on pysäytellyt ja tarkistanut ajoaikoja. Jos haluat tietoa tästä asiasta, niin pistä googleen haku: kuljettajien ajoajat.
Myös paljon toivotut tekstiviestipäivitykset saadaan pian käyttöön. Kunhan tekniikka saadaan viimeisteltyä, voi päivityksiä seurata oikean laidan ”Tekstiviestit tienpäältä” kohdasta.
Näin on mahdollista laittaa lyhyt päivitys sellaisinakin päivinä, kun nettiä ei ole saatavilla.
Ihanaa seurata teidän matkaanne. Toivon turvallista ja elämysrikasta reissua!
hih * teillä on hauskoja reittejä, nyttenkin ootte mennyt siksakkia ees taas. en uskalla ajatellakaan miksi 🙂 toivottavasti kaikki hyvin ja hauskaa riittää… vaikka sitten selitellessä Miliiseile! Terkut sinne varakuskille ja vaimolle – Mimmiltä & kotipoppoolta!
Sain äsken viestin, että kaikki OK. He olivat silloin syömässä!
Kiitos Rantapallolle lukijoiden toiveiden huomioimisesta.
Matkan seuraaminen meille nojatuolimatkailijoille tulee entistäkin
mielenkiintoisemmaksi. Bravo!
Päivää
Joku saattaa ihmetellä miksi seurantamme sijoitaa bussin joskus tien sivuun kulkemaan, syynä voi olla se että GPS singaalia häiritään tai yhteys satelliittiin vain on huono. Häirintää on joka tapauksessa mutta se saattaa olla eri alueilla erilaista ja tulla idästä tai lännestä.
Käytämme tässä kyseisessä tapauksessa INMARSAT verkkoa ja sen toiminta varmuus vain paranee päiväntasaajaa lähestyttäessä.
Bussin sijainti päivittyy 5 min välein, joka on riittävä mutta kartalla hieman mutkat oikenee jos riittävästi zoomaa.
Tieto auton liikkeistä siis on melko reaaliaikaista, käytämme siirrossa autosta palvelimelle sateenliittiyhteyttä koska puhelinverkkon peitosta ei ole varmaa tietoa ja luonnollisesti kaikki toivovat palvelun luotettavaa toimintaa.
Alueella käyneenä tiedän että netti voi olla hakusessa useammankin päivän, joten kytätään karttaa ja odotetaan päivityksiä, kyllä juna kulkee 🙂
Leppoisia sohva hetkiä seurannan parissa.
Jari
Kiitokset myös vastauksista kommentteihin. Nyt selvisi ihmeelliset siksakit, joita olen näytölläni nähnyt ja samaten reitin ”oikomiset” 🙂
Terveisiä Terolle täältä konttuurista, ei liene yhtään ikävä tänne, vaikka tietoliikenne tökkiikin siellä reissun päällä snadisti enemmän (ainakin joskus :o)
Nähtävyyksiä lähestyvässä Samarassa
Samara toimi Neuvostoliiton toissijaisena pääkaupunkina, kun Moskova oli uhattuna vuosina 1941–1943. Neuvostoliiton aikana Kuibyšev oli sotilaallisista syistä suljettu kaupunki. Kaupungin keskustasta ammattikoulun kellarista löytyi 90-luvulla Stalinille sota-aikana tehty salainen bunkkeri, joka nykyään on matkailunähtävyys.
Nyt matkalaiset ammattikouluun 🙂
Jari
Hei taas. Te olette jo pitkälle päässeet! Kuinkas sujuu? Oletteko kaikki terveenä? Onko kukaan sairastunut siihen surullisen kuuluisaan turistiripuliin? Olette melko suljetussa tilassa tunneista toiseen keskenänne. Varmasti ns. marssiväsymys rupeaa vaivaamaan jossain vaiheessa, se on ihan normaali ilmiö. Onko sattunut kommelluksia, isompia tai pienempiä? Niistäkin olisi kiva kuulla matkakertomusten lomassa. Minkälainen on paikallinen liikennekulttuuri matkanne varrella? Paljonko on nyt kilometrejä takanapäin? Entäpä säätila? Nyt tuli paljon kysymyksiä mieleen. On hieno juttu, että me sohvalla matkaajat saamme seurata kulkuanne eteenpäin. Turvallista matkaa eteenpäin!
Kartta on hieno asia, mutta jotta etäisyyksistä saisi jotain mielikuvaa, niin onko mahdollista karttaan liittää jonkinmoista mitta-asteikkoa.
Hyvää matkaa kaikille matkalaisille.
Esim. Moskova -Samara 1060 km, noissa olosuhteissa yhdellä kuskilla 500km on ihan kunnioitettava saavutus päivässä.
Jari
Kiitos!
Ja kyllä Pikavuororeportteri Teron ”lätinää” mielellään luetaan, ei ne kuvat ole ainoita, joita seurataan.
Lisäys:
Mukavaa ja turvallista matkan jatkoa! Toivottavasti ehditte rentoutua ja levätä Samarassa. 🙂
Matkojen mittailuun voisi kokeilla alla olevaa linkkiä, se kartta on meillä tuotanto käytössä.
Näyttää löytävän hyvin haulla tuon suunnan kaupungit ja kertoo matkan.
http://www.navteq.com/
Jari
Nam! kyllä on hyväjopi porukalla noin sitä pitää toimia.
Hitsin vitsi ku tahtois lähtee itekin ja nyt vasta heräsin ettei tuo matka nyt aivan niin kallis ole kuin kuvittelin :/ Auton ku myis, nii ois jo päässyt messiin 😀
Tollanen matka on just jotain sellasta mitä oon halunnut tehdä!
Voi kun NIIIIN haluaisin olla kyydissä ja bussin puikoissa mukana! Mutta täälä kruisaillaan vain länsirannikon teillä katuen, ettei tullut sovitettua itseään mukaan. Taitaisi yksi lisäkuljettaja olla tarpeen, on kovin vähän ”särkymävaraa” kahdella tyyrääjällä.
Mutta täysillä eletään hengessä mukana,vaikka kyydissäni onkin autollinen ”tavallisia” turisteja. Toivottavasti pysytte terveinä, eikä paikalliset viranomaiset keksi liian kinkkisiä kompastuskiviä matkallenne.
Nauttikaa elämästä, tämä lienee ainutlaatuinen kokemus teille ja vähäsen meille muillekin!
Täällä myös yksi joka haluaisi samankaltaiselle matkalle! Erityisesti kiinnostaa nuo maisemat matkan varrella; eksoottiset Kazakstan ja Laos, Tiibet, Mt. Everest, Kiinan eri kasvillisuusvyöhykkeet, jne…. Harmi, että ajokki Royal ilmeisesti jää päämääräänsä, eikä saavu enää takaisin Suomeen. Olisi nimittäin voinut olla mukava koota uusi seikkailuhenkinen porukka eri puolilta Suomea ensi vuoden reissua varten! Tosin halukkaathan voisivat periaattessa myös lentää kuuden viikon kuluttua Thaimaahan bussia vastaan ja ajaa pienen rantaloman jälkeen reitin toisinpäin. Mutta onhan se totta, että menomatkan lämmin ja eksoottinen kohde olisi houkuttelevampi päämäärä retkelle kuin koti-Suomi paluumatkakohteena.
Joo, kyllä on ollut kiinnostavaa seurattavaa. Meikäläinenkin vanha ihminen heti aamulla ensimmäiseksi ja illalla viimeiseksi käy lukemassa kommentteja ja katsomassa missä bussi
menee.Olis hienoa olla mukana, sitten joskus jos tulee tilaisuus lähden.
Kaikkea hyvää matkalaisille!
Tänään ilmeisesti matka jatkuu kohti Samaraa,
pakkaskeli -10 astetta
http://finnish.wunderground.com/global/stations/28807.html
Olen kehittänyt virtuaalisesti mukana matkailua jatkuvasti. Päivittäin seuraan kulkua kartalta, luen blogit ja kommentit, katson paikkakunnan sään. (esim, Forecan sivuilta maapalloa ja maanosaa klikkaamalla pääsee jokaiseen suurempaan kaupunkiin matkan varrella). Googlen kuvahaulla (esim Samara Russia) katselen kuvia paikkakunnalta ja luen googletettuja juttuja paikan tapahtumista ja historiasta.
Olen jo virtuaalisesti vähän etuajassa Samarassa. Ennen en tiennyt paikasta mitään, mutta nyt enemmän kuin bussilaiset ;). Ties vaikka ilalla syödään vielä kotona borschkeitot, sitten sänkyyn selälleen, röyhtäistään sipuli-kaali röyhtäisy, silmät kiinni ja mielikuvitus vie bussiin istumaan ja katselemaan Samaran 13 metristä Glory monumenttia.
Samara Airlines näkyy lentävän Samarasta Almatyyn. Saattaa olla, että otan lennon sinne, tutustun tarkemmin paikkaan ja hyppään bussiin, kun porukka on tullut Kazastanin aroilta sinne. Nähdään 😉
Kohta matkalaiset Tol`yatissa, siellä on ladan tehdas 🙂
Jari
harmittaa kun sain tiedon matkasta liian myöhään.40 vuotta euroopan,aasian sekä ruskien poluilla yhdistelmällä ajaen olisisin voinut olla ehkä käyttökelpoinen mukana olija.jos uusi matka vielä tehdään niin olen valmis kuin melperi sotaan.ajokorttiluokat on kaikki olemassa ja todella hyvin työaikasäädökset eli atr sopimusten ratifiointi.kiinan rajan ylityksen jälkeen eletään kuin ei olisi mitään ajoaika tai lepoaika rajoituksia.hyvää matkaa.
terveisin killeri