Tapaa pikavuorolaiset huomenna Hua Hinissä

Pikavuorolaiset kokoontuvat huomenna maanantaina 14.11. kello 18 pähkäilemään tarkempaa reittisuunnitelmaa Thaimaan loppupätkälle. Kokoontuminen järjestetään Hua Hin Grand Hotel & Plaza -hotellissa, jonka pihassa Ajokki Royal on parkissa.

Matkustajien lisäksi tervetulleita ovat kaikki muutkin kynnelle kykenevät. Tule mukaan tutustumaan kuskiin, ihastelemaan bussia ja antamaan omat matkavinkkisi lähtijöille!

Perille on helppo löytää – bussin tarkan sijainnin näkee live gps -kartasta.

  1. Terveisiä Siilinjärveltä

    Joku varmaankin miettii miksi GPS- seurannassa viiva ei aina seuraa tietä vaan oikoo esim. kaupungissa. Syy tähän on paikkatiedon päivitystiheydessä. Tallennamme siis sijainnin nyt 10 minuutin välein ja sinä aikana tuollainen tykki on siirtynyt jo paljon, kun on kytkin ja tehostin ja muutkin vermeet taas iskusssa 🙂

    Jari

    1. Olen saanut jonkin verran palautetta eri yhteyksissa tuon paivitystiheyden ”verkkaisesta” tahdista.

      Oletkin Jari varmaankin jo aiemminkin sen myos taalla blogissa kertonut, mutta olisiko mahdollista viela kerran kertoa miksi paivitys tapahtuu kymmenen minuutin valein, eika tiheammin?

      Itse pidan tuota kymppaminuuttista jo aivan mahtavana juttuna, mutta varsin vaativaisia taitaa olla nama nykypaivan ihmiset. 😉

      1. Hei Jussi ja kumppanit

        Palaute ”verkkaisesta” päivittymisestä on tavallaan totta, kytkin paikannuslaitteen ajokkiin auton ollessa suomessa. En tullut tarkastaneeksi sitä että jos auton päävirtakytkimestä katkaistaan virrat pois, katkeaa myös paikantimen virta. Tästä johtuu viive aamulla ensimmäisten tuntien aikana, laite ”heräilee” ja hakee sateliitteja ja bussin sijainti ei päivity kartalle.

        Tuo ongelma on helposti korjattavissa kun siirtää virtajohdon paikkaan jossa jännite on jatkuvaa päävirtakytkimen asennosta riippumatta, Jani tietääkin kuinka korjata ongelma ja lähipäivinä sen korjannee.

        Sitten päivitystiheyteen joka tarkoittaa aikaväliä millä paikannin lähettää paikkatiedon, aikaväli on tosiaan nyt 10 minuutia. Paikannetut paikat kartalla näkyvät reitin käännöksinä ja suorien osuuksien pituus niiden välissä riippuu tietysti ajonopeudesta.
        Kaikki tiedonvälitys bussilta suomeen kulkee satelliitin kautta ja mitä suurempi on datan määrä sen suurempi hinta, tässä syy 10 minuutin aikaväliin.

        Voisimme poimia paikkatiedon yhden sekunnin välein, jolloin reitti piirtyisi hienosti kartalla olevan tien päälle mutta se ei liene tässä tapauksessa välttämätöntä.
        Suomessa tuo väli on 10 sekunttia ja silloin live-seuranta kartalla kulkee kaupungissa noin korttelin verran todellisuutta jäljessä. Suomessa ja euroopassa käytämme tiedonsiirtoon gprs eli matkapuhelinverkkoa jonka hinta on vain murto-osa pikavuorolaisten seurannan hinnasta.

        On hyvä että ihmiset ovat vaativia, palvelut kehittyy 🙂

        Oli tosiaankin yllättävää viime talvena ihmisten reaktiot kun paikkatieto puuttui tilapäisesti, jopa vihaisia kommentteja tekniikan epäluotettavuudesta.
        Parhaimmillaan kartalla oli tuhansia yhtäaikaisia seuraajia ja hyvä niin. Uskon että ajokin reitin näkeminen kartalla antaa paljon paremman tilannekuvan missä ollaan, puutteistaan huolimatta.

        Otamme piakkoin reitille käyttöön aikaleimat, tällöin näämme milloin matkalaiset ovat missäkin kohtaa reittiä olleet ja jotain muutakin on luvassa.

        Jos aiheesta tulee lisää kysymyksiä vastaan mielelläni.
        Viihtykää kartan ääressä :))

        Jari

Vastaa

Pikavuoro Maailman Ympäri

Pikavuoro maailman ympäri

Matka- ja tilausajopalvelut Finaround Oy